Thursday 22 November 2012


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN...

Tarikh/ Hari: Kelas M/ Pel Tajuk Objektif : : : :

Rabu (3 Oktober 2012) 3 Bestari Pendidikan Islam (Sirah) Peristiwa Hajarul Aswad.

Masa :

10.15 – 10 .45

Bil. Pelajar : 37 orang

Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: 1. Menyebut pengenalan Hajarul Aswad. 2. Menyatakan suasana masyarakat Arab ketika berlakunya perselisihan meletakkan Hajarul Aswad. 3. Menyebut nama – nama kaum Arab yang berselisih faham tentang meletakkan Hajarul Aswad.

Pengetahuan Sedia Ada : Murid mengetahui makna Hajarul Aswad. Konsep : Mengetahui bahawa mengucup Hajarul Aswad adalah Sunnah Rasulallah. Bahan : 1. Batu hitam 2. Gambar Hajarul Aswad 3. Kad perkataan 4. Lembaran kerja Nilai : 1. Bekerjasama dalam kumpulan. 2. Menghormati pendapat orang lain. Kemahiran : 1. Menyebut pengenalan Hajarul Aswad dan nama – nama kaum Arab yang berselisih faham tentang meletakkan Hajarul Aswad. 2. Membaca kisah peristiwa perletakkan Hajarul Aswad.

Langkah/Masa

Isi Pelajaran

Aktiviti Pengajaran Pembelajaran Aktiviti Guru Aktiviti Murid Menjawab salam guru dan membacakan doa beramairamai.

Catatan

Set Induksi (5 minit) Contoh Hajarul Aswad (benda maujud)

Memberi salam dan meminta murid membacakan doa.

Teknik: Penyoalan secara kelas tentang lagu dan gambar orang bersolat

1. Guru menyoal murid berdasarkan benda maujud (batu hitam) Gambar Hajarul Aswad. 2. Mencungkil idea murid dengan menyoal berpandukan benda maujud yang ditunjukkan oleh guru di depan kelas dan mengaitkannya dengan tajuk. 3.Guru menunjukkan 3. Murid berasa 2. Murid memberi respon terhadap soalan yang diberikan oleh guru. 1. Murid yang mengetahui menjawab benda maujud yang ditunjuk oleh guru. Contoh: 1. Apakah yang saya pegang ini?

gambar Hajarul Aswad.

seronok dengan pengetahuan sedia ada 3 mereka

Perkembangan 1 (10 minit)

Lisan: Murid menyebut semula isi kandungan petikan yang dibaca iaitu bertajuk Peristiwa Perletakan Hajarul Aswad.

1. Guru menunjukkan muka surat dalam buku teks berkaitan tajuk pengajaran. 2. Guru meminta murid membaca

1. Murid membuka halaman yang diberikan oleh guru. 2. Semua murid diminta membaca petikan

Strategi / Teknik: Simulasimenyebut semula isi kandungan petikan yang dibaca. Penerangan tentang isi pelajaran.

petikan mengikut tersebut. guru. 3. Guru meminta semua murid membaca mengikut ketua. 4. Guru menerangkan isi kandungan pelajaran yang telah dibaca. 3. Murid diminta mengikut bacaan murid ketua.

Nilai murni: Kerjasama

4. Murid mendengar penerangan oleh guru.

membaca petikan secara mengikut ketua dengan tertib.

Perkembangan 2 (10 minit)

1.Menyebut nama – nama puak yang bertelagah dalam peristiwa Hajarul Aswad. a/ Bani Auf b/ Bani Abdud Dar c/ Bani ’Adi d/ Bani Makhzum.

1. Guru meminta murid menyebut nama – nama puak yang bertelagah dalam peristiwa tersebut. 2.Guru meminta 4 orang murid menjadi ketua puak dan melakonkan bagaimana

1. Murid menyebut nama – nama puak yang bertelagah dalam peristiwa tersebut. 2. 4 orang murid melakonkan watak ketua puak dan meletakkan Hajarul Aswad. 3. Murid lain melihat bagaimana Hajarul Aswad diletakkan. 4. Murid menjawab soalan dalam lembaran kerja secara individu.

Simulasi : Lakonan meletakkan Hajarul Aswad.

Strategi: Penilaian secara kelas dan diikuti latihan bertulis dan menjawab soalan latihan.

Contoh Kad Perkataan.

Hajarul Aswad diletakkan.

BANI AUF

3. Guru meminta murid lain

BANI ADI

melihat bagaimana Hajarul Aswad diletakkan.

BANI MAKHZUM

4. Guru mengedarkan lembaran kerja.

BANI ABDUD DAR

Penutup (5 minit)

Contohilah kebijaksanaan Rasulallah dan jadilah Rasulallah sebagai idola kita semua.

1.Guru memungut lembaran kerja. 2.Guru menyelesaikan masalah kekeliruan murid.

1. Murid menghantar lembaran kerja. 2. Murid membacakan jawapan mereka.

Strategi: Penyoalan keseluruhan kelas menggunakan lembaran kerja.

3.Guru meminta 3. Murid-murid semua murid membaca

membaca surah surah al-Asr. al-Asr sebagai

penutup P&P.

Refleksi : 30/35 murid dapat menjawab soalan latihan dengan betul. Manakala 5 Murid lagi dibimbing oleh guru. Sekiranya, saya diberi peluang sekali lagi untuk memulakan tajuk yang sama, saya akan memperbanyakkan latih tubi menyebut isi kandungan supaya semua murid dapat menguasai tajuk ini.


No comments:

Post a Comment